fredag 22 juni 2012

Vegetarian vs allergi

Jag älskar att laga mat! Det är bland det roligaste jag vet även om våra olika allergier ställer till en hel del problem. Min sambo är allergisk mot allt från havet och jag har problem med mjölk. Jag är dessutom inte speciellt förtjust i kött men älskar fisk och fågel. En rätt jobbig kombination ibland. Det händer rätt ofta att det blir mer än en middag och lika ofta att det blir som så att jag bara äter potatis och sås. Mina fixideer är ingen annans problem och jag skulle aldrig kräva egen mat. Mjölken har jag tabletter mot. Det som stör mig många gånger är att de som är vegetarianer tar det som självklart att alla ska anpassa sin mat till dem. Varför? De trycker dessutom ofta på att vi ska ha köttfria dagar. Vad hade de sagt om vi som äter kött skulle tvinga dem att bara äta kött en dag i veckan? Varför ska man försöka tvinga andra till sina egna idéer? Om jag skulle välja att inte äta någonting hade jag tagit med mig eget när jag skulle någonstans. Om vi bjuder hem gäster frågar jag alltid efter allergier så fixat jag mat efter det för i min värld är det inte någonting man väljer. Jag skulle aldrig laga mat speciellt till någon som valt att inte äta någonting, vad det än är. Jag tycker det är mycket märkligt att många av de som är vegetarianer försöker tvinga andra till att göra som dem. De har VALT att inte äta kött.