torsdag 21 juni 2012

Svenska ungdomar duktiga på engelska

Jag är inte förvånad över att höra på radion idag om att svenska ungdomar är duktiga på engelska! Klart att de är! Vi har alltid engelska runt oss. Musik, radio och framförallt tv. Vi dubbar ingenting utan man får lyssna och lära och utan att på något sätt försöka underminera engelskaundervisningen i skolan tror jag att detta är den största anledningen tillsammans med de många datorspel som finns. Fansmännen och polackerna var sänt på engelska. Polackerna har jag inget att säg om men att fransmännen är kass på engelska är inte ett dugg förvånande. De klarar inte ens att prata engelska när resten av Europa gör det i Eurovision. De lever i något slags tro att de står över alla andra och att deras språk är bättre. När vi har varit uta och rest finns det inget otrevligare land än Frankrike. Det kan gå bättre om man förklarar att man är svensk och inte tysk. Tydligen hatar de tyskarna sedan kriget. Helt sjukt löjligt i min värld. De som krigade lever inte idag. Åker man till medelhavsländerna upptäcker man att filmerna dessutom är dubbade. Kul att se Arnold i full karriär med någon konstig röst. Inte ett dugg märkligt att de är så kassa på engelska. En vän från Madrigal förklarade en gång att enda anledningen Spanien hade kvar rubbningen var att det genererade så mycket pengar för de som sysslade med det. Förmodligen inte helt fel. Förstod jag det rätt är det dessutom staten som äger det. Här tycker jag att Sverige ligger långt framme.