onsdag 6 juni 2012

Det här med nattis

En god vän till mig, Leonora Vilhelmsson, sitter i en prekär situation. Hon är ensam vårdnadshavare och jobbar femskift. Det är inte lätt att få det att gå ihop. Som tur är sitter inte så många i hennes situation för de flesta har en annan förälder att stötta sig på. I vilket fall ska kommunen erbjuda barnomsorg och Sölvesborgs kommun har erbjudit henne nattis i Bromölla som är fullsatt och dessutom ligger på helt fel håll. Hon berättar att hon diskuterat detta med nattis med några i kommunen och jag har vänt min syn sedan Leonora och jag pratade. Hon har inget val. För sin försörjning jobbar hon storhelger, nätter, eftermiddagar och tidiga morgnar. Detta betyder med de regler som finns idag att hon inte skulle se sin dotter på nästan en vecka var femte vecka. Anledningen är att man inte får hämta barnet efter klockan sju, vet inte exakt klockslag, på kvällen och hon jobbar till tio. Då ska hon hhämta tösen efter frukosten dagen efter och lämna henne igen vid middag. Jobbar hon natt ska barnet lämnas innan de ska sova på kvällen och få hämtas dagen efter när de sovit middag. Det blir helt sjukt. Som Leonora säger till mig; om tösen somnar på en fest där de är, ska hon sova kvar då? Nej, självklart inte för det är alltid bättre att barnet är med sin förälder/föräldrar. Såhär tänkte jag inte innan. Jag tänkte att det var barnets bästa att sova kvar men nu tänker jag som så att barnets bästa måste vara att vakna hemma i sin egen säng jämte föräldern/föräldrarna. Min syn har vänt till det sätt att jag är mycket övertygad om att dessa reglerna finns för de anställda. Skillnaden kan faktiskt bli att ingen behöver sova över om barnet får hämtas när föräldern går av sitt pass. Kommunen är skyldig att ordna barnomsorg till tösen så det ska bli intressant att se hur detta löser sig.