måndag 25 juni 2012

Polis även efter brott

Nu låter jag garanterat pessimistisk men vissa saker gör mig inte förvånad! I tidningen idag och på nyheterna igår pratade de om att många poliser får behålla sina jobb trots att de begår brott. Hur ska någon kunna döma som inte själv är felfri? Jag förstår att alla kan begå misstag men detta drar ett streck under vad jag tänker om polisen och deras uttagningar. Innan behövde polisen åtminstone förstå och skriva svenska bra men nu tar de in betydligt mer enligt kvoteringar. Jag tycker det är sjukt. Självklart finns det de poliser som verkligen ska vara det! Min sambos bästa kompis är polis och är enligt min sambo en av världens mest ärliga människor som alltid gått efter regelboken. Jag vet även de som är tvärtom. Vissa saker fungerar dock inte i min värld. Som polis kan du inte åka dit för rattfylla eller misshandel och sedan gå ut och fortsätta dit jobb som om ingenting hänt! Det spelar ingen roll hur mycket de ångrar sig. Deras chans att verka som samhällets beskyddare är raserad i alla andras ögon och därför bör de inte fortsätta. Jag hade inte haft något förtroende för en polis som begått ett brott och sedan jobbar kvar. Det naggar polisens rykte och försämrar rättssäkerheten.