torsdag 14 juni 2012

Juridiskt svårt med fängelse vid barnäktenskap

Uppfattningen är att ungefär 70000 unga människor i Sverige är rädda för detta med att gifta sig då de känner att de inte får välja sin blivande själv. Med anledning av detta vill flera olika instanser att det ska bli förbjudet att gifta sig med barn och att det från och med nu ska leda till fängelse. Det är föräldrarnas uppfattningar om kulturella eller religiösa sedvanor som gör att deras barn blir bortgifta. Fängelse ska även gälla religiösa äktenskap som inte är juridiskt bindande i Sverige. Om någon över arton år blir tvingad att gifta sig ska detta kunna leda till fyra års fängelse. För mig är detta ok men inte bra. Fyra år är inte mycket och ingen kommer få så många år med tanke på hur rättssystemet ser ut idag. Det ska även bli straff på att ta med någon utomlands och sedan gifta bort personen. Jag tycker det är fruktansvärt att detta händer över huvudtaget! Så sjukt att endel männsikor rättfärdigar vad de gör med att säga att det är deras religion eller kultur. Jag bryr mig inte om vilken gud man tror på eller vad man gör inom kulturen på fritiden men det ska aldrig störa den personliga integriteten eller vad andra människor vill. Man ska inte tvinga någon! Jag hoppas att allt sådant här är ett minne blott om hundra år. Jag betvivalar det men hoppas.