torsdag 28 juni 2012

Skattekredit för socialbidragstagare

Jag är medveten om att jag förmodligen låter arrogant och nedlåtande men jag förstår inte hur socialdemokraterna menar med att det ska bli skattekredit för socialbidragstagare. Förstår jag det rätt så innebär det att de som söker och får ett jobb och har gått på socialbidrag ska slippa betala skatt en viss tid. Jag har letat information på deras hemsida men hittar inte det då jag inte känner för att lusläsa hela deras Vårbudgetmotion. Hur tänker man då? Jag tycker att det ofta blir så fel. De som jobbar, sköter sig och är duktig får ingen klapp på axeln och en tids skattebefriande. Den som gör tvärtom ska få det. Varför? Hur ska ungdomarna få jobb när de vill höja krogmomsen och fördubbla arbetsgivaravgiften för unga under 26 år? Jag får inte ihop det. Jag tycker att det ska löna sig att jobba och göra rätt för sig! Som man bäddar får man ligger. Jag har fullt förstående för att det finns tillfällen då den bästa kan behöva hjälp men detta måste man veta innan. Vi har sparat pengar utifall någon blir sjuk, huset brinner upp eller alla vitvaror går sönder samtidigt. Det måste man! Man måste vara ansvarsfull och ta ansvar för sitt eget liv. Ska då de som inte gör det bli skattebefriade? Låter fantastiskt schysst mot oss som sliter häcken av oss för att få ekonomin att gå runt med ett litet pluss varje månad som kan sparas till nästa ekonomiska katastrof i det egna hushållet.