tisdag 26 juni 2012

Förstatligande av skolan?

Diskussionerna har gått varma sista tiden om skolans ska förstatligas eller inte. Jag har egentligen ingen åsikt om detta över huvudtaget. Spelar det verkligen någon roll? Jag har gått hela min skoltid, i princip, i en kommunal skola och har inget att jämföra med. Jag har bara jobbat i kommunala skolor. Jag är dock väldigt säker på att för att något kostar behöver det inte bli bra. Många lärare betyder inte bra betyg. Jag är helt övertygad om att det är den enskilda läraren som gör eleverna duktiga och jag har svårt att se att dessa lärare skulle vara på ett annat sätt om det fanns en annan huvudman. Att skolan skulle kommunaliseras drevs igenom av socialdemokraterna, med blivande statsminister Göran Persson i spetsen, 1989 och genomfördes 1991. Vänstern och Sverigedemokraterna är de partier som idag hårdast driver på att skolan ska förstatligas igen. I mina ögon är detta en ickefråga. Jag bryr mig egentligen inte och vilket men tycker det är ok idag. Jag hade gärna sett hårdare krav för att bli lärare och mer bonus till de lärare som gör ett bra jobb. Alla som gått i skolan kan men ge någon lärare som var bättre än andra. Det kanske skulle vara retroaktivt? Eleverna får berätta efter avslutat stadie, låg-mellan-hög-gymnasie, vilken lärare som var bäst. Jag har fullt förtroende för att de kommer välja den som var bäst och inte snällast som många säger. Barn och ungdomar är mycket smartare än många tror.