tisdag 19 juni 2012

Fritt vårdval?

Mycket intressant detta med fritt vårdval. Det är fritt så länge jag inte söker mig till Capiokliniken i Kristianstad. Jag vägrar att åka till Karlskrona för en vanlig undersökning och får efter några samtal veta att jag får söka vård på sjukhusest i Kristianstad men inte på Capio Citykliniken som ligger precis bredvid. Skillnaden är några veckors väntan på en tid. Vill jag gå till Capiokliniken iallafall måste jag ringa till Karlskrona och få detta godkänt av en person där. Hmmm.. varför? Fritt vårdval? Det tycker inte jag. För mig är det att kunna gå in precis var det behagar mig. Jag förstår inte varför mitt val sa godkännas av någon annan. Förmodligen är det så att det är de styrande i Landstinget Blekinge som har bestämt sig för detta då det är farligt med privata alternativ som kan konkurrera med den vanliga vården. Varför inte bara tänka på kunden?