söndag 3 juni 2012

Irakiska grundskolor i Sverige

Den irakiske ambassaden i Sverige har skrivit till utbildningsdepartementet för att få öppna grundskolor med undervisning på arabiska. Han skriver att språket är nyckeln till att lyckas och vill att dessa skolor ska finnas så att de irakier som flyttar tillbaka till Irak kan sitt hemspråk och kan söka jobb där. Den irakiska staten tänker betala för skolorna och undervisningen. Min första tanke är absolut inte men jag ändrar mig lite grann efter en stund. De kan få öppna sin skola men jag tycker som ambassadören men tvärtom. Språket är viktigt ja, men vi bor i Sverige och då tycker jag att man ska prata svenska. Jag undrar om vi hade fått ha skolor i deras hemland. Det finns redan idag internationella skolor i Sverige men de är till för barn som bara ska bo här en kort tid som till exempel barn till diplomater. Undervisningsrådet vid Skolinspektionen säger att det är ovanligt att det kommer in sådan här förfrågningar och påpekat att det är viktigt att sådana här skolor är att de har samma värdegrund som i Sverige. Tiden får utvisa hur det blir men jag är mycket skeptiskt till det. Jag tycker att när man nu bor i Sverige ska man läsa svenska i skolan först och främst.