fredag 1 juni 2012

Rädda barnen och barn som vräks

Jag ber om ursäkt om jag verkar hemskt men jag ser ett stort fel i den diskussion jag hörde igår; Det är familjer som vräks och i familjen finns det barn. Min uppfattning är att socialen och lagen också för den delen är alldeles för mesiga. Det är fruktansvärt att bli vräkt. Frågan kvarstår då, varför blir man vräkt? I mina ögon måste det vara så att någon inte har ett endaste hum om pengar och barnen drabbas. Alltså, barnens föräldrar blir vräkta och barnen blir lidande. Går socialen in när det ser ut såhär? Klarar de inte av att sköta sina inkomster och utgifter finns det viss risk att barnen drabbas av detta med. Mycket är en prioriteringsfråga. Det är inte världens lättaste att bli vräkt.

En god vän till familjen har bott många år i Malmö och han ändrade sin syn efter de åren. Han berätttade om en av sina grannar som skulle bli vräkta men inte blev det. Anledningen att de skulle bli vräkta var att de kastade sopor rakt ut på lekplatsen, han såg det själv, och grisade ner i trappuppgången. De följde inga av de regler som fanns och som gällde alla hyresgäster. Det blev världens liv när de skulle vräkas för att de var romer. Spelar det någon roll? Ska kultur, etnicitet, färg, ålder, kön spela någon roll? Regler är regler vem det än är. Jag tänker ungefär samma här. Blir man vräkt är det något man har gjort. Deras barn kanske skulle bo någon annanstans om de inte klarar av sitt eget liv. Rädda Barnen pratar om vad fel det är. (Rädda Barnen som tar nästan alla pengar de får och stoppar i egen ficka. En av sju kronor går fram.) Är det verkligen meningen att alla andra skattebetalare ska gå in och betala detta? Jag är rätt säker på att det hade varit bättre att ge dem en kurs i hur man hanterar pengar för hur lite man än har så blir det pegnar av det om man vet att det bara är det man har. Jag hör ofta att man talar om fattiga studenter. Fattiga studenter? Så farligt är det inte när de kan ut och festa och härja. Det är en prioriteringssak! Jag tycker inte det är fel att vräka barnfamiljer, de ska inte vara skyddade om de beter sig illa bara för att de är barnfamiljer, men jag tycker det är fel av socialen att inte gå in och skydda dessa barn från det liv de lever. De kan få det bättre någon annanstans. Blod behöver inte vara tjockare än vatten, det viktigaste är att barnen har det bra.