söndag 10 juni 2012

Regionfrågan för Sölvesborgs del

Om det i framtiden blir så att Skåne inte skulle vilja gå ihop med Blekinge som en stor region vänligen dra om gränsen. Jag tillhör hellre region Skåne. Varför ska jag köra till Karlskrona för att få planerad vård? Jag vill hellre till Kristianstad. Det är mindre än halva resan för mig och resten i min kommun. De kan dra om gränsen för Skåne öster om Sölvesborg. Varför ska den som är gravid från Sölvesborg åka till Karlskrona för att föda? Är det något fel måste man vidare till Lund. Är det inte bättre för oss att vi då åker direkt till Kristianstad? Åker jag till Kristianstad för en utredning idag måste jag vidare och utredas klart i Blekinge. Det vill inte jag! Jag vill vara kvar i Kristianstad, min vilja måste styra vården! Patienterna är till för vården och inte tvärtom! Jag tycker landstinget Blekinge ska anpassa sig efter vad vi patienter i västra Blekinge vill och inte bara tänka på dem som bor i östra/centrala delarna av vårt län. Alla ska ha rätt till samma vård. Detta gäller självklart även de i Blekinge som bor närmre Kalmar eller Växjö sjukhus! Skapa samarbeten!