lördag 21 januari 2012

Är det rätt för att många tycker så?

Vissa saker sätter sig starkt i minnet. På mellanstadiet hade jag en idrottslärare som hette Mats Magnusson. Han kunde vara på många olika sätt och precis som alla andra lärare fanns det både de som avskydde honom och de som älskade honom. Jag har ett starkt minne av honom och en idrottslektion där vi skulle upp på det underbara Stibyberget för att motionera eller något, det minns jag inte. Vi hann precis in i skogen från vägen så frågade han vilket väderstreck vi gick i. Det blev diskussioner och han pekade ut fyra väderstreck, ställde oss i mitten och sa att vi skulle ställa oss i det väderstreck som vi trodde var norr. Vi var nästan trettio stycken i klassen men alla ställde sig på samma håll, även jag, och en kille i klassen ställde sig tvärtom. Mats gick på honom och undrade varför han stod där, om han var säker, och så vidare. Detta var en sorts "fyrahörnövning" och vi stod kvar trygga i hur många vi var. Mats vände sig om och skällde på oss andra att vi inte stod upp för vad vi tyckte. Killen som stod ensam hade rätt, alla vi andra hade fel.
Detta har många gånger fått mig att tänka på just det, har man rätt för att man är många?
Det jag tänker främst på är ett av mina favoritämnen men inte på det sätt som alla andra tänker det. Sport. Bara för att det är OS, EM, VM, en hel hög undertävlingar, tio minuter sport varje nyhetssändning, hur många sportkanaler som helst och oräkniliga timmar sport på radion varje vecka, är det då rätt? I min värld tycker jag det är så onödigt vetande så det inte finns. Vad hjälper det mänskligheten? När jag säger detta handlar det om sekunder innan jag får mothugg vad bra idrotten är men ärligt, vad hjälper det mänskligheten idag att någon sprang fort för hundra år sen? Femtio år sen? Tio år sen? Förra året? Ingenting. Ofta hör jag då att musiken, som jag nu älskar, inte heller genererar någonting men faktum är att forskningen säger att de som musicerar övar samarbetet mellan sina båda hjärnhalvor så mycket att de personerna kan skjuta demens och alzheimer på framtiden. Hur ofta hör man om musikskador? Idrottsskador dyker upp hela tiden. Inom musiken får alla vara med, i sporten bara de bästa inom sin gren. Jag förstår om man går en runda eller joggar för att man vill känna sig frisk men jag har svårt att förstå all den tid som ska läggas i media på detta. Tänk om det hade lagts samma energi på teknik. Idag kanske medicinen som botar alla sjukdomar görs men hur mycket plats får det i media? Ingenting jämfört och då tänker jag som såhär, vad hjälper inte den mänskligheten? Fram för mer forskning och teknik.