torsdag 19 januari 2012

Mietek Grocher

I dagens tidning läste jag om Mietek Grocher. Det är många år sedan jag var och lyssnade på honom i Bokelundskolan men det han berättade sitter hårt. Vissa av bilderna som målades upp i mitt huvud då sitter där lika starkt fortfarande. En av de bilderna är då han berättade att de gravida kvinnor som låg på sjukhuset fick sablar stuckna genom sina magar. Det är en sjuk värld vi lever i. Jag tycker det är bra att han kommer troget varje år och berättar om nazismens brott för ingen ska glömma det. Jag tänker absolut inte förringa det som hände heller men en intressant synvinkel kan jag se på det hela. Tiden går, minuterna tickar. Snart är alla döda som fick uppleva fasorna under kommunismens flagg. När ska dessa människor få komma och berätta vad Lenin och Stalin gjorde? Är det ena värre än det andra? Ska man se krasst enbart på hur många som dog har kommunismen förinta betydligt fler än Hitler gjorde. Jag vill inte utesluta det ena men ifrågasätter varför inte kommunismens brott också tas upp. Kommunismen blir av någon anledning förskönad. Vi har accepterat partiledare som öppet säger att de är kommunister. Vem hade accepterat den politiker som säger att de öppet är nazist?