onsdag 11 januari 2012

Svar till insändare om minknäringen

Rolf "Robban" Hansson och Katarina Sandberg svarade på min insändare om minknäringen i tisdags i Blt och detta svaret skickade jag in ikväll. Så lätt att säga att "de flesta av oss vet" istället för att tro på forskningen när den inte stämmer med sin egen verklighetsuppfattning. Jag har ingen minkpäls och har inga större planer på att skaffa en men det är min rätt att bestämma om jag vill ha en. Näringen kommer aldrig försvinna vilka regler som än kommer, den flyttar bara utomlands. Jag ser mycket hellre att den finns i Sverige med våra lagar än att den flytttar till Kina eller Ryssland för där finns inte de djurskyddslagar som här.

Generalisera gör man för att det är lättare att ställa sig bakom något med ett "vi" än ett "jag". Jag bygger mitt tänk och mina påståenden på fakta baserad på forskning. Forskningen är helt klar på punkten om minkars behov av att simma, de gör det när det inte finns något annat alternativ för att skaffa mat. Jag är helt övertygad om att de som vill får besöka minkfarmarna och se hur djuren har det om de frågar. Dagtid kan man se att minken inte har någon simhud. Med tanke på den fina kvalité deras päls har och hur många ungar de får mår de dessutom väldigt bra. 

Emilie Pilthammar
Moderat, Hällevik