måndag 16 januari 2012

Gilla på Facebook

Tydligen har en Sverigedemokrat "gillat" något en vän till honom har skrivit på Facebook och nu är det liv i luckan. Ärligt talat vet jag inte hur allvarligt man ska ta det, vem kollar exakt allt på Facebook? Jag köper att man på toppen av alla partier ska vara ytterst aktsam över vad man säger och med vad man trycker på Facebook men de som är längst ner på skalan, ska man passa sig då? Någonstans måste gränsen gå. Jag kan mycket väl förstå det olämpliga i att "gilla" vissa saker men ibland kan det som för utomstående verkar ha en hemskt innebörd betyda något annat för en annan grupp människor. Jag tänker inte på att försvara någon men om man tittar på grupper i Facebook. Jag visste inte innan men har upptäckt att man kan vara med i en grupp utan att ha gått med i den. Man har helt enkelt bara blivit vald till att vara med i den. Vad andra sen skriver får stå för dem men för ett par år sedan när detta med sociala medier var något nytt kunde man bli halshuggen av media för att man var med i en grupp där någon skrivit något dumt. I mina ögon är det media som gör hönor av fjädrar i många fall. Undrar hur journalistiken ser ut om tio år när det hetaste tipset nu är att någon har "gillat" något olämpligt på Facebook.