fredag 20 januari 2012

Ring P1

I tisdags lyssnade jag på ett av mina favoritprogram, ring P1. Debatten handlade mestadels om lastbilar och slöjor. Det var en dam som ringde in och som inte förstod varför det över huvudtaget var en diskussion om slöjan, alla sorters, för hon tyckte att det skulle vara tillåtet överallt. Var en gissningsvis 35-40årig invandrare som ringde in efter det och var riktigt irriterad. Jag tycker det är så intressant att lyssna på det! Han började med att säga att han absolut inte var rasist men han tyckte att bära slöja var som att bära rånarluva. "Vad hade andra tyckte om jag gick in med en rånarluva på banken?" sa han och han som Var programledare drog då upp tatueringar och piercingar. Han jämförde det som nästan samma sak och killen sa då att de gick att gömma om man ville ha ett jobb. Han sa även att han som invandrare absolut inte ville att hans barns lärare skulle ha slöja. Han drog även upp vad som hade hänt om han valt att gå klädd som han ville i Irak etc. Han tyckte självklart att alla skulle få gå klädda som de ville hemma men om han som kille valde att gå i string på stan hade ytterst få tyckt att det var ok och då fick han helt enkelt anpassa sig efter det. Han tyckte svenskar över lag överdrev och tyckte att de som nu fått chansen att komma till Sverige från länder i förtryck skulle anpassa sig till detta landets regler. Han tyckte invandrarna gjorde det till en för Big Deal. Hade de lämnat ut hans telefonnummer hade jag gärna ringt och pratat med honom för i mina öron kunde han förklara hur han tänkte på ett väldigt bra sätt. Tyvärr känns det många gånger som att vi som bor i detta landet är rädda för att kritisera eller säg vad man tycker för hur man än gör så blir man kallad rasist. Jag accepterar att alla människor har egen vilja och kan handla efter bästa sunda förnuft men jag har väldigt svårt för att se att slöjan inte är ett sätt att förtrycka. Kvinnan som ringde in först sa att alla kvinnor som har slöja själv har valt det. När jag hörde det tänkte jag på Fadime Sahindal som nog personifierade hederskulturen när hon ena dagen satt i tv och berättade om hoten över henne från sin egen familj då hon vägrade gifta sig med den man de valt och ett par dagar senare var död. Hennes pappa mördade henne. Vilken pappa kan döda sitt barn? Vilken förälder kan göra så mot sitt barn? Så länge jag hör dessa fall med hedersmord och med minnet av Fadime när hon satt i Nyhetsmorgon, även om det är tio år sedan, och berättade hur hon vanärat familjen och därför levde under dödshot har jag svårt att se att slöjan används på något annat sätt än att förtrycka. Jag ser dock inte att ett förbud mot den är lösningen utan istället upplysning. Kunskap är makt. När människor börjar tänka själv, som man får göra i Sverige, tror jag slöjan kommer försvinna av sig själv.