tisdag 10 januari 2012

Polisen

Utan att ljuga, är inte helt hundra, tror jag att jag sökt till polisskolan nio gånger. Jag har haft maxpoäng (9) på psykolog/iqtestet två gånger, klarat löpning och tester två gånger med goda marginaler, haft bra (4) på styrketesten för att vara tjej och fått jättebra utlåtande för de kan man beställa ut och ändå kommer jag inte in. Jag förstår att jag inte kom in de första fyra gångerna för är man så dum som jag kan vara ibland och pratar rätt ut och ärligt dessutom så får man räkna med det. De säger man ska vara ärlig men när jag säger att jag sökt till polisen för att det verkar vara kul att syssla med tills jag kommer in i riksdagen säger de att de inte vill ta in någon som inte vill göra det för all framtid. Jag kunde ljugit. Jag försökte påpeka att det inte är säkert att jag någonsin kommer dit men det hjälpte inte. När jag skriver detta nu så kör jag mig nog för all framtid men det har blivit en grej att jag ska in även om jag inte kan gå där. Blir sen väldigt förundrad över att det för ett tag sen kommer in personer på polishögskolan som sedan vägrar följa deras regler. Uniform betyder likformig. De frågade ut mig som är politiskt aktiv om jag skulle kunna skydda personer som inte tyckte som jag och självklart! Jag har aldrig brytt mig om vad andra tycker utan hur de är. Jag skulle aldrig vilja eller få bära en Moderat symbol på min uniform och jag tycker det är lika självklart att man inte bär några politiska eller religiösa symboler alls. Detta innebär även slöja som det blev liv om sist. Har man valt att bli polis i Sverige tycker jag man ska följa våra regler. Hur ska en polis med slöja kunna stå och skydda demonstranter som demonstrerar om invandringen? Det blir dubbelmoral. Har man valt att bli polis i Sverige och kommit in får man följa de regler som finns annars får man byta utbildning. Jag tycker också det är en självklarhet att man inte ska kvotera. Jag skulle inte vilja komma in för att jag är blond och blåögd eller tvärtom. Jag vill inte heller komma in för att jag är tjej eller kille. Jag vill komma in för att jag är bäst lämpad och hade bäst resultat på mina tester. Jag förstår de killar som protesterat för att de inte kommer in trots toppresultat. Polisen berättar heller aldrig varför man inte kommer in. Får jag inbrott vill jag ha hit en polis som kan sin sak och som skulle kunna få ner brottslingen om den finns kvar och då spelar det ingen roll för mig om det är en kille elelr tjej eller var de kommer ifrån. I framtiden skulle jag önska att alla sökanden var ett blankt papper som fylldes i utan kön och ursprung.