tisdag 17 januari 2012

Läraren bestämmer om slöja


Förra veckan var det mycket diskussioner om slöjans vara eller inte vara i skolan. Det sades till slut att läraren själv skulle få bestämma om deras elever skulle få ha slöja eller inte. Jag tycker det är ett väldigt stort ansvar att lägga på lärarna. Jag tycker dessutom det är skillnad på slöja och slöja. I mitt klassrum hade eleverna fått ha en hijab men inte burka eller niqab och jag kan förklara precis varför. För mig handlar det inte om religion för alla får tro och tycka precis vad de vill. För mig handlar det om omdömen. Jag som lärare försöker se på många sätt om mina elever förstår det de ska lära sig. De testas genom prov och på lektionerna men en stor del för mig är deras ansikten. Jag vill se deras reaktioner och deras ansiktsuttryck för att kunna läsa av vad de tänker. Med en niqab eller burka går inte det. Genom att bara se deras ögon kan jag inte ens vara säker på att det är rätt elev jag har i klassrummet. Hur ska jag som lärare, med ansvar för att deras omdömen blir rättvisa, kunna bedöma dessa elever? Det är klart det går men det försvårar enligt mig mitt jobb väldigt mycket. Förmodligen kommer jag aldrig stöta på detta problem då jag bor i en liten kommun men många lärare kommer ställas inför detta dilemma. Jag tycker det hade varit lättare med mer övergripande regler om detta.