måndag 23 januari 2012

Dagens arbete första numret 2012

Jag må vara en hård, cynisk och kall person. Kom hem till mina föräldrar och ser den fackliga tidningen " Dagens Arbete" ligga där och på bilden är det en tjej som håller i en katt med texten "Man måste tuffa till sig annars går man under", Sandra Lind har sökt 500 jobb. Inne i artikeln står det vad svårt det är att få pengarna att gå runt. Hon säger att fritidsaktiviteterna inte är så många när man är pank. Ursäkta mig men detta var mina första tankar; Om du nu inte har några pengar, varför har du katt? Hur kan du ha haft råd att tatuera hela din ena arm? Hur hade du råd med piercingen i ansiktet? Hur tänker du att du ska få ett seriöst jobb när du har färgat håret svart med en rosa slinga i luggen? Hur hade du råd att sätta i en sådan där plupp(vet ej vad det heter) i örat som gör snibben större? Ärligt talat, jag är inte förvånad över att det är svårt att få pengarna att räcka till. Sist jag tänkte såhär var när det var en artikel i Blekinge läns Tidning om en "stackars" dam i Sölvesborg som inte fick pengar av socialen till vad det nu var hon skulle göra. Min övertygelse är att både reportern och speciellt fotografen tyckte hon överdrev för på bilden i tidningen sitter damen med ett superstort askfat framför sig som är toppat med fimpar. Hon påstod hon levde på spagetti och ketchup. Men hallå, sluta rök då! Tacka socialen i Sölvesborg för att hon inte fick några pengar. Ibland måste man själv vilja för att någonting ska gå. Jag har jobbat med allt som räknas som "skitjobb", men jobbat, det har jag alltid gjort.