fredag 6 januari 2012

Bevis svårare idag


Anders Bergstedt som är pensionerad kriminalinspektör skriver i tidningen Nämndemannen att han tycker kravet på bevis är för högt i hovrätten. Han tycker att nämndemännen ligger närmre rättvisan än vad juristerna gör. Han skriver att uppenbart skyldiga personer släpps fria och han tycker att frågan är var gränsen ska gå mellan att fria eller fälla utan att tappa allmänhetens förtroende. Bevisen måste tala för sig och tekniken är bättre idag än förr men jag förstår vad han menar. Då jag sitter som nämndeman i hovrätten kan jag känna igen mig i det han beskriver att lagarna ibland gör att straffen blir mildare eller inte alls trots att jag tycker att det borde bli det. Jag tycker dock inte att någon ska ställa sig ovan lagen för då blir det anarki. Rättssystemet måste vara säkert. Kanske våra poliser bör bli bättre vad gäller bevisföringen då.. Jag känner inte att jag kan ställa mig ovan lagen även om jag ibland tycker att jag vet bättre.