torsdag 12 januari 2012

Bodelning

Av min kära vän Leonora Vilhelmsson blev jag tipsad om en sak som hon tyckte var dumt och jag kan inte annat än hålla med. Skiljer sig två personer är reglerna tydligen skrivna som så att bodelningen inte måste göras inom en viss tid. Detta betyder att två personer kan skilja sig och sen inte sköta bodelningen på grund av att den ena parten gör sig okontakbar eller helt enkelt inte tar tag i det. Detta gör att den ena parten blir låst och den andre kan komma tio år efter och begära den. Jag tycker detta är riktigt fel! Har man barn har man ett års betänketid innan skilsmässan går igenom och jag tycker att när den väl gått igenom borde det absolut vara en tidsgräns för att sköta bodelningen också. Hur ska man annars kunna gå vidare med sitt liv? Hade det varit en tidsgräns på ett år efter skilsmässan gått igenom så kunde det sedan frusit inne. Alltså, har bodelningen inte gjorts upp inom ett år efter skilsmässan brinner den inne. Sunt förnuft att människor inte kan gå och vänta med sin liv för att någon inte får ut tummen.