onsdag 11 januari 2012

Kinesisk glaspärlbuske

Måste helt klart göra reklam för den bästa affär jag någonsin påträffat! Har en buske i trädgården som är riktigt udda, den är lila med lila bär, riktigt lila bär! Jag har haft med mig en kvist i varenda blomster och trädgårdsaffär från Karlskrona till ner i Malmö under många års tid och hade egentligen gett upp med att ta reda på vad det var. Busken stod här när jag köpte huset och nästan alla växter i trädgården är specialväxter som arkitektfirman som hade ritat trädgården hade satt dit. Min svåger och jag körde sen till vår favoritaffär Växthuset i Kristianstad och tänkte att jag testar där också. De hänvisar mig till en man som stod och grejades med sina blommor och när jag höll upp kvisten slängde han ett öga på den och sa; Callicarpa bodinieri v giraldii, Kinesisk glaspärlbuske, mycket ovanlig och vi har tyvärr inte den. Han tittade på den i en sekund innan han sa det och när jag tittade på bilderna på internet ser jag att det verkligen stämmer. Hans kollega berättade att vi skulle kunna lägga upp femtio kvistar utan blad och bär så skulle han ha kunnat sortera upp och säga vad alla hette både på svenska och latin. Tvivlade jag innan så vet jag nu att jag aldrig kommer gå någon annanstans. Den kunskapen hittar man inte i många blomster och trädgårdsaffärer. Heja Växthuset i Kristianstad!