måndag 16 januari 2012

Spelar det någon roll?

Ju mer jag hör om Costa Concordia så reagerar jag. Vet att jag gjorde det redan med tsunamin i Thailand 2004. Tragiskt för alla inblandade med fartyget som gick emot en klippa och började sjunka. Fruktansvärt för de som var på den eller de anhöriga som suttit och väntat på att få veta om just deras anhöriga klarat sig. Jag anser att alla människor är lika värda var de än är från och jag hoppas de flesta håller med. Det jag stör mig på är när jag läser tidningen och det står "Sammanlagt befann sig fem svenskar ombord på Costa Conocordia. Alla är oskadda." I Thailand under tsunamin pratade de om de cirka niohundra svenskar som dog. Spelar det någon roll? Alla svenskar klarade sig i Italien. Det fanns faktiskt de som inte klarade sig! I tsunamin dog hur mycket människor som helst, mer än hela Blekinges befolkning dog i ett svep och det enda som hördes var att det hade omkommit niohundra svenskar. Alla är människor, var man än är ifrån.