måndag 30 januari 2012

Delgivning


Från och med den förste april nästa år föreslås det att länsstyrelsen i Stockholm blir den ansvariga myndigheten för att förenkla när någon i Sverige ska få en delgivning från utlandet. Dn nya lagändringen ska gör det lättare då det bara blir en myndighet som ansvarar istället för som det är idag att flera olika gör det. I de fall det blir tvärtom ska delgivningar till utlandet inte längre gå genom justitie eller utrikesdepartementet utan det ska domstolen eller förvaltningsmyndigheten själv sköta. Ett gammalt ordspråk passar in här; ju fler kockar desto sämre soppa. Jag tror att detta i Sverige kan bli bra då det är samma personer som ska sköta det och inte flera olika. Delgivning kan inte vara någon höjdare att dela ut. De som ska få dem är säkert inte alltid tacksamma och bara tar emot den. Har en vän som lyckats undvika att få den i många månader genom att helt enkelt inte vara hemma och inte svara i telefonen. Som tur är har jag helt lyckats slippa att få en delgivning, inte för att jag skulle ha haft en utan för att jag har skött mig.