onsdag 25 januari 2012

Mycket jobb innan riksdagen

Den genomsnittsliga riksdagsledamotens yrkesbakgrund är sjutton år. Min första tanke var då att det måste sitta väldigt många äldre i där men faktum är att när jag börjar räkna på det har jag i daxläget sexton års arbetsliverfarenhet bakom mig och i lagom tid till nästa val kan man plussa på iallafall två år på det vilket betyder att jag om jag kommer in i riksdagen nästa val har arbetat längre än genomsnittet. Dt tycker jag känns lite häftigt för att inte ens ha hunnit fylla trettio år än. Får ofta höra mycket negativt om riksdagsledamöter oavsett partibetäckning och då främst över deras löner men jag tycker som så att de som hamnar där har gjort det efter i de flesta fallen många års hårt gratisarbete så de förtjänar det. Vem som helst får dessutom försöka ta sig dit. Det enda som hindrar är den egna fria viljan när man inser hur mycket frivilligarbete det innebär.