tisdag 21 februari 2012

Abstrakt eller konkret

Alla människor är olika på något sätt och vi tycker om olika saker likaväl som vi är olika och gör olika val. Enligt mig själv tänker jag logiskt, enligt mina böcker gör jag det inte. Jag gillar böcker med olika sorters tester och i en av de jag har finns det ett test som behandlar logik. Testet berättar att du ställt din bil en bit ifrån affären och sedan gått. (hur logiskt är det?) När du kommer tillbaka ser du att rutan vid förarplatsen är sönder. Vad gör du? Därefter kommer ett antal svarsalternativ som ska rangordnas. Jag hade alla fel. I min värld gjorde jag rätt val, enligt boken gjorde jag helt fel. Min förmåga att vända och vrida saker i huvudet, kuber och liknande, är min starkaste sida. Vanlig huvudräkning klarar jag hur bra som helst men ge mig inga avancerade uträkningar för då kommer det ta mig dagar att lösa det, om någon hjälper mig. Det är väldigt lätt att tro att det jag ser som enkelt, är enkelt för alla andra också. Även tvärtom. Det gäller att komma över dessa hinder och se hur man kan samarbeta med den person som inte har samma starka sidor som jag, alla kompletterar varandra. Detta gäller alla områden.