onsdag 15 februari 2012

Åldersgränser på puben

Trots remissinstansernas kritik så kommer regeringen i ett lagförslag till våren lägga fram förslaget att krogarna själv ska få bestämma vilken åldersgräns de vill ha på sin ställen. Förslaget gör gällande att krogarna ska få undantagstillstånd för skydd mot åldersdiskriminering. Kritikerna tycker inte detta är bra då för unga personer kan få komma in på krogar med fullständiga rättigheter. Jag tänker såhär, det är artonårsgräns för att dricka alkohol på krogen så var ligger problemet? Finns det yngre personer där är de förmodligen där och äter med sina föräldrar. När jag nu börjar bli lastgammal tycker jag faktiskt det är rätt skönt de få gånger jag går ut att slippa vara på samma ställe som de som är arton, inte för att jag har något emot dem utan för att det händer oftare än man tror att någon där är en gammal elev. Problemet är inte så stort för mig då jag knappt går ut ens en gång per år menjag förstår de som vill ha åldersgränserna. Jag förstod inte det när jag var arton men jag gör det nu. I Spanien är alla ute tillsammans och jag tycker det är underbart. Jag ser dock att deg är en helt annan kultur och ett helt annat tänkt. Ingen går ut där och blir full, man dricker lagom. Är det någon som är full så är det med all sannolikhet en turist. Jag önskar det kunde vara likadant i Sverige men tyvärr är det inte så.