söndag 5 februari 2012

Kommunismens brott - Forum för levande historia

Alla barn vet vilken Hitler var. Hur många barn vet vilka Stalin, Lenin, Pol Pot, Kim Jung II eller Castro var? Hur många barn tror inte Che Guevara var något bra? I onsdags var jag på utbildning med skolan och träffade då en lärarkollega som berättade hur mycket de nu jobbade med olika brott mot mänskligheten på högstadiet. Jag blir så glad!

Göran Persson var den som 2003 startade "Forum för levande Historia" som skulle jobba med nazismens brott. Anledningen att detta drogs igång var att många tvivlade på att förintelsen existerat och jag tycker det är bra. Jag minns själv när vi hade detta i skolan och bilderna i "..om detta må vi berätta.." minns jag väldigt tydligt. Jag har ett exemplar här i min hylla. Jag tycker det är lika hemskt med alla brott mot mänskligheten så den står där tillsammans med böcker som handlar om Gulag, Folkmorden i Rwanda och så vidare.
Bland det första regeringen gjorde när de tog makten 2006 var att ge Forum för levande historia i uppdrag att även ta upp kommunismens brott mot mänskligheten. Föga förvånande protesterade Vänsterpartiet mot att myndigheten är för proöstlig och antikommunistisk.

Anledningen att man har historia i skolan är för att det är viktigt att veta vad som har hänt och varför det hände. Ännu viktigare är att i detta väva in varför det fortfarande händer och vad vi ska göra åt det. Hur vi kan använda kunskapen för att förhindra att det i framtiden händer fler brott mot mänskligheten. Exempelvis Folkmorden i Rwanda och Srebrenicamassakern har hänt i modern tid. Jag minns när massgravarna började hittas och detta hände 1995 i ett modernt Europa. Alla kroppar som har hittats är än idag inte identifierade. Skolan ska jobba för att eleverna i framtiden ska veta hur sådant här ska stoppas. De ska få alla de verktyg som behövs för att kunna se om det händer igen.

Tack för givande påpekanden!