fredag 17 februari 2012

Hedersrelaterat våld

Jag blir så upprörd över detta som kallas "heders"våld. Det som stör mig nu sist är denna flicka i Småland som blev kidnappad av sin egen pappa med vänner från sitt familjehem. Barnets bästa!? Polisen tror att flickan är förd till sitt hemland Irak för att giftas bort med sin morbror. Pappan var arg för att hon sas ha en pojkvän och grannar vittnar om att familjen precis innan flickan blev bortförd tömt sin lägenhet på saker. Hela familjen har försvunnit. Jag tycker det är självklart att flyktingar ska få komma till Sverige. Jag tycker faktiskt det är självklart för nästan vem som helst som vill komma hit till Sverige ska få göra det. Jag tycker det är lika självklart att de som kommer hit ska lära sig Sveriges regler och följa dem när de är här. I Sverige får man inte tvångsgifta sina barn. I Sverige finns inget som kallas för hedersrelaterat våld för alla får göra, så länge det inte skadar någon annan, och tycka som de vill här. Den gamla röda fanan sa "Gör din plikt, kräv din rätt" och detta måste följas idag. Idag vet många som kommer hit vilka rättigheter de har men inte vilka skyldigheter som förväntas av dem. Får man aldrig lära sig hur det fungerar i vårt land kan inte vi förvänta oss att de som flyttar hit kan det. De som flyttar till Sverige måste få veta vilka regler som gäller här, speciellt de reglerna som handlar om barn. En vän till mig hade en elev som kom till skolan med en bula och ett blått märke i huvudet. Hon hade fått en toffel slängd i sitt huvud. När min vän sa att man inte får göra så ryckte eleven på axlarna och tyckte inte att det var något med det. Var i världen man än befinner sig ska barnets rätt alltid gå först. Sverige måste ta tag i detta och se till att alla som bor i vårt avlånga land ska veta vad som gäller när man befinner sig här. Barn ska aldrig fara illa. Stackars flicka som är bortförd.