onsdag 22 februari 2012

Slopa nämndemän

Flera tunga juridiska instanser ifrågasätter dagens system med nämndemän i Hovrätterna. De tycker det är svårt att se vilken mening de har då hovrätten oftast bara granskar om tingsrättens beslut varit rätt. Nämndemännens riksförbund håller inte med och tycker att ersättningen ska höjas. Jag är nämndeman i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Väldigt intressant och jag tycker det är viktigt att få in en lekmans åsikt. Jag har oftast tyckt att straffen ska bli hårdare än vad den slutgiltiga domen blivit. Detta med ersättningen förstår jag dock. För åtta timmars möte får man femhundra kronor före skatt. Utöver detta ska man se att jag har en körtid på fyra timmar för att ta mig dit och hem. Det finns helt klart bättre saker att göra på de timmarna. Denna betalning och tiderna är förmodligen en stor anledning till att det mestadels är pensionärer som är nämndemän. Sen vi fick hem Lilleman har jag tyvärr inte kunnat vara där nere men jag ser fram emot att få åka dit igen för jag tycker det är riktigt intressant.