måndag 20 februari 2012

Bröllop


Jaha, då blir det som så att min lillasyster gifter sig innan mig men det finns säkert en bra anledning till det. Jag har aldrig brytt mig om detta med bröllop, tanken har ju funnits där men absolut inget stort i så fall. Skulle jag gifta mig blir det helt avskilt utan människor eller som en överraskning på julafton ungefär. Det blir absolut ingen vit klänning och kyrkbröllop. Jag tycker det är hyckleri och en missriktad tradition och gifta sig i vitt när man redan har barn eller har levt med olika personer. När jag letat om varför den ska vara vit får jag fram att det dels är för att man ska vara oskuld och dels för att det bara var rika människor som hade råd att köpa en klänning som bara kunde användas en gång. Det var de finare människorna som hade det såhär. Vanliga människor gifte sig i de finaste kläderna de hade eller folkdräkt. Jag räknar mig i och för sig inte som en fattig människa men jag finner det helt meningslöst att köpa en klänning för enbart det tillfället, jag kan inte ha vita byxor mer än tio minuter utan att sätta en fläck och för mig är det inte betydelsefullt. Skulle jag gifta mig blir det i rött, grönt eller svart. Mina favoritfärger. Roligt för de som drömt om en vit bröllopsklänning och ett stort bröllop att de får det. Tur vi är olika.