söndag 5 februari 2012

Fusk fusk fusk

Mycket kan sägas om Försäkringskassan och jag tycker de kan vara för hårda i många fall. Faktum kvarstår dock att när karensdagen infördes för många år sedan blev svenskarna friskare. Vi är ett av världens sjukaste folk. Regeringen har gjort reglerna hårdare, allt för att komma åt de som fuskar. Det framställs ofta snyfthistorier i media om någon som drabbats och jag vet att systemet inte är felfritt men det är de som fuskars fel. Hade ingen fuskat hade inte reglerna behövts ändras. Jag har haft en sjukdag på femton år och då var jag inte sjuk utan hade en stor böld (någon thailändsk monsterbakterie efter en resa) i ansiktet och det såg så förskräckligt ut att jag skrämde bort folk, då var jag hemma. Systemet ska självklart vara uppbyggt så att den som är sjuk på riktigt ska få hjälp och jag tycker det är beklagligt i de fall det inte fungerar. I lördagens tidning kunde man läsa att Försäkringskassan återkrävde eller stoppade utbetalningar på en miljard kronor. Det är mycket pengar. Detta var pengar som folk tänkte fuska sig till. Detta är skattebetalarnas pengar de fuskar sig till. Våra pengar. Tvåhundra miljarder utbetalades. Min ekvation blir väldigt lätt med detta.