måndag 6 februari 2012

Två sjukhus blir ett?

Alla som sitter på någon hyfsat hög post i landstinget har haft besök av en utredare som starkt påpekat att det blivit billigare att bygga ett nytt sjukhus i Blekinge istället för de två som finns nu. Anledningen är att det är enorma renoveringsbehov framöver på de befintliga. Jag tror, precis som Alexander Wendt, att det kunde bli väldigt bra med ett sjukhus. Placeringen får utredas men mitt i Blekinge borde ju vara det bästa för alla. Jag tror många missar att regiondelningen närmar sig med en rasande fart och risken finns då att något av sjukhusen kommer läggas ner. Vi måste profilera oss. Det finns ett sjukhus i Kristianstad och ett i Kalmar samt Växjö. Att vi har två här som dessutom har svårt för att gå plus minus noll kommer den blivande regionen med all sannolikhet ha ytterst svårt att förstå. De kommer sannolikt lägga ner något av dem. Den stora regionen kommer göra att länsgränserna försvinner och västblekingarna kommer förmodligen åka till Kristianstad. Dit åker jag redan nu. En ordentlig utredning av detta så att vi alla kan ta ställning tycker jag låter som det bästa i nuläget.