2010 dog lika få människor i trafiken som 1942, 283 stycken. Varje dödsolycka är ändå en tragedi för de anhöriga och nollvisionen är ett bra mål i mina ögon även om det inte känns realistiskt. Den mänskliga faktor finns alltid med i spelet. Jag tycker dock att förutsättningarna ska vara de bästa för att så många som möjligt ska överleva. Dt bästa i mina ögon är då fyrfilig motorväg med viltstängsel. Utan mötande trafik slipper vi många dödsolyckor. Jag gillar inte två-ettvägar då jag ser dem mer som ett stressmoment. Senast förra veckan när jag var i Karlskrona mötte jag en bil där det var entonigt och den stackarn hade ambulansen i full utryckning bak sig. Skulle bilen sen gasa och polisen står längre fram får denne fortkörningsböter trots att denne bara ville underlätta. I vissa fall borde det göras undantag, jag hade överklagat den biten så lång det bara kunde gå. Vi hade ju en kille som blev friad ån rattonykterhet i Karlskrona härom året för att han körde för att rädda sin vän. Jg tycker det var helt rätt, han gjorde det i en god sak och det hände ingenting.
2011 dog 18% fler (334st) än 2010 och många ifrågasätter nu denna ökning. Jag tror att det finns många kombinationer. Jag tror dock att den mänskliga faktor i samarbete med vägar utan avskiljning för mötande trafik är det största problemet.