måndag 27 februari 2012

Inga fler barnfria dagar?

De barnfria dagarna ställer till problem för många familjer. Då jag aldrig blivit drabbad av det då jag absolut inte vill lämna Lilleman på dagis och inte har äldre barn har jag inte funderat på det men jag har en vän som är ensamstående med en liten flicka och där blir det ett problem. Alla ska alltid se till barnets bästa men när det inte går att hålla barnen hemma vad gör man då? Tycker det är en självklarhet att personalen kan delas upp i två grupper eller fler så att de kan gå på utbildning olika dagar. Barn ska inte behöva flyttas omkring. De som har som argument att de betalar mycket för platsen och att den då alltid ska vara tillgänglig eller de som tycker det är för jobbigt att köra till ett annat dagis med barnen tycker inte jag har sett poängen. Det viktiga är inte att de tycker det är jobbigt utan att det kan vara jobbigt för barnen. Även om föräldrar upplever att det är en hög kostnad med dagis så är det otroligt subventionerat. En dagisplats kostar runt hundratusen per barn och år så föräldrarnas kostnad är inte hög jämfört med det. Barnets rätt att få vara kvar på den plats som känns trygg för dem är det som är viktigt. Vårdbidraget som är så hatat av det röda blocket hade hjälpt många barnfamiljer som bara behöver ha barnet på dagis ett mindre antal timmar i veckan. De kunde då ordnat det själv! Valfriheten framför allt!