måndag 27 februari 2012

Vinster till de som kör långsamt

Nej, nej, nej! Hörde på nyheterna idag att det finns en organisation, NTF, som vill ha en bonus på 10000 kronor som ska lottas ut till alla de som kör lagligt. De ska göra detta genom att fartkamerorna ska fotografera alla bilister. Jag tycker detta låter otroligt dumt! Jag vill inte bli fotograferad varje gång jag sätter mig i bilen och åker förbi en fartkamera! NTF måste med detta uttalande också tro att alla olyckor hade försvunnit om alla körde långsammare! I deras undersökning om vad som irriterade mest i trafiken från 2010 finns siffror på att bilister irriterar sig på andra bilister som kör för långsamt och inte tvärtom! Mig veteligen sedan jag gick i trafikskola är det så att ungdomar är med i flest dödsolyckor för att de kör för fort och kör av vägen men att äldre människor står för flest olyckor. Att man kör sakta behöver inte betyda att man kör bra! Denna organisation skulle i mina ögon se till att det blev mitträcke (självklart helst med två filer på varje sida) överallt i Sverige istället! Polisen skulle också kunna börja ta de som ligger och kör i 40km/h på nittiovägar, och helst då med på mittstrecket, för de är i mina ögon ett otroligt stort stressmoment.