söndag 19 februari 2012

Fiskar blir dummare


För en månad sedan var det stora rubriker om att fiskare blir dummare på grund av att olika halter i vattnet nu var för höga. Bland annat koldioxidhalten. Allt byggde på hur stor denna halt ska komma att bli gissningsvis i slutet av detta århundradet. Detta är forskning. Jag tycker om forskning. Det behövs för att allting ska gå framåt men min fasta övertygelse är att fiskarna inte kommer bli dummare, trots forskningen. Allting bygger på gissningar och min personliga uppfattning efter att ha varit ett fan av Illustrerad Vetenskap i många år är att naturen kommer klara av detta på något bra sätt alldeles själv. Evolutionen gör att den starke överlever och då min stora tro säger att det finns en mening med allt så överlever dessa fiskar om det är meningen. Låter säkert väldigt flummigt men så tänker jag. Jag oroar mig inte för sådana här saker, det löser sig utan att jag ska ha huvudbry för det.