lördag 25 februari 2012

Cannabis i Sverige kommer inte utredas

William Petzäll som är en politisk vilde lämnade för ett tag sedan in en interpellation om att legalisering och forskning på cannabis i medicinskt syfte skulle införas i Sverige. Maria Larsson som är barn och äldreminister för Kristdemokraterna har nu gett besked om att frågan inte kommer utredas. Det blev en väldigt kort debatt om ämnet då Petzäll inte var närvarande. Jag kan tycka att såvida man inte har väldigt goda själ att vara frånvarande så bör man vara med i debatten om en fråga, interpellation eller motion som man själv lämnat in. Jag har missat, om jag inte minns fel, debatten i en motion jag lämnat in och då sammanföll det med en utlandsresa som var beställd sedan länge. Själva frågan är jag kluven till. Det måste finnas gott om forskning i detta ämne så möjligtvis att man skulle kunna titta på om det fungerar utomlands. Det måste självklart vara så att det ska vara starkt förankrat i forskning för att kunna införas i Sverige. Framtiden får utvisa detta men jag tror att det isåfall kommer ligga på is väldigt länge.