lördag 4 februari 2012

Att döda djur

Jag vet att vissa saker är ett måste även om jag inte alltid tycker att det ska vara så. Jag är en oerhörd djurmänniska. Jag skulle aldrig döda ett djur onödan. Hos mig får spindlarna stanna inne och skulle de vara på ett direkt olämpligt ställe släpper jag ut dem. Såvida det inte är för kallt ute för då går jag ner och släpper dem i garaget. Ser det som att det finns en mening för just dem att vara där de befinner sig. Jag skulle heller aldrig plåga ett djur i onödan vilket betyder att skulle jag köra på något med bilen ser jag det som grymt att låta det lida längre än vad som inte går att undvika. Jag förstår att vi dödar djur för att få mat och det accepterar jag så länge det inte medför onödigt lidande för djuret. Jag har dock väldigt svårt att förstå att man har detta som att skjuta på djur som ett intresse. Helt ok när man skjuter djur som sen ska ätas för jag tror de djuren; älgar, rådjur etc förmodligen får det bästa slutet, men inte när man skjuter för nöjes skull. Med detta menar jag att man skjuter på diverse flygande djur som råkar befinna sig på fel ställe. Jag har väldigt höga tankar om naturens kraft att reda ut eventuella "problem" själv därför köper jag inte riktigt att man skjuter vissa fåglar för att de är för många. I skolan lär man sig att allting har en mening. Gräset finns för de djur som äter gräs. Små djur äts av stora djur och stora djur äts av större djur. Är det lite av den ena guppen något år kommer de bli fler nästa år. Människan ska inte gå in och lägga sig i detta i onödan. Naturen sköter sig själv.