måndag 20 februari 2012

Odlat nötkött

Hmm.. Hör på radion att Holland nu lyckats odla hamburgare, nöthamburgare, i ett laboratorium. Varför? Jag förstår att det kan vara bra för svälten i världen men min mage säger usch bara jag hör detta. Nu väljer jag iofs att i princip inte äta kött men jag ser både för och nackdelar med detta. Hur hemsk jag än låter så tänk om alla människor på jorden överlever till vuxen ålder. Jag missunnar ingen att leva, tvärtom, men naturen har ett bra sätt att ta hand om "problem" själv. Vi Kommer bli för många på jorden. Fördelen är helt klart att det aldrig mer blir ett problem att få tag i mat var man än är. I princip kan man bosätta sig på Arktis och ändå få i sig kött för man har sitt eget "tillverkningskök" med sig. Vid naturkatastrofer kan man ta med ett sådant här "kök" och ge färsk mat till alla behövande. På mellanstadiet läser elever om kretslopp, näringskedjor och vävar. Man får lära sig att ett led påverkar alla andra. Ett år är det mycket räv, nästa inte. Hur kommer detta påverka allt detta? De sa att det enda problemet med det nu var att färgen inte var så fin men det trodde de att de skulle ha hunnit fixa inom det närmsta. Framtiden får utvisa hur detta blir. Forskning är i vilket fall fantastisk.