söndag 26 februari 2012

Ett år utanför Sverige för avvisade

Miljöpartiet gick ihop med alliansen vilket gör att de personer som är illegala flyktingar i Sverige måste stanna utanför Sveriges gränser ett år vid avvisning. Anledningen till denna lag är att Sverige nu införlivar EU:s återvändardirektiv som all medlemsstater i EU måste införa. Anledningen att direktiven har kommit är för att alla länder ska behandla flyktingar på samma sätt och att det genom detta blir en minimistandard. En ny bestämmelse om återreseförbud för de personer som inte lämnar landet inom en viss tidsfrist införs med. Tidsfristen tycker de ska bli fyra veckor för utvisning och två veckor för avvisning. Förslaget har inte gått igenom än men om det gör det kommer det även införas regler om hur länge någon för sitta i förvar innan denne ska utvisas. Detta är första gången det införs i Sverige och maxtiden kommer förmodligen bli tolv månader vilket även det är långt under snittet för övriga EU-länder. Sverige lägger sig även lågt med återvändningsförbud på ett år då direktiven tillåter att det får vara fem år. Jag kan tycka att det skulle vara skillnad på om man är avvisad eller utvisad. Det kan vara min okunskap om hur reglerna ser ut just nu men jag kan tycka att en person som fått en ny chans i Sverige och sedan förbrukat den kan förbjudas att komma tillbaka på en mycket längre tid än den person som är avvisad. I mina ögon är det en stor skillnad. Jag tycker över lag att straffen i vårt avlånga är alldeles för låga och snälla. Det är inte synd om förövaren vilken fruktansvärd bakgrund de än har utan det är synd om offret och detta tycker jag i alla lägen. Varje person gör alltid sitt eget val.