lördag 14 juli 2012

100 år sedan OS i Stockholm 1912

OK, idag är det 100 år sedan det var OS i Stockholm. Det OSet räknas som det första "moderna" OSet. Jag har skrivit om detta innan och ingen kan missa vad jag tycker och tänker om sport över lag. Jag tycker det är rent fördummande i många fall. Vem kan berätta vilka rekorden var eller vilka som tog medalj under detta mästerskap? Förmodligen lika många som om hundra år kan berätta vad som hände under OS i London 2012. Det finns de som kan men i gemen bryr sig ingen. Då är det för mig att slösa tid att bry sig om detta. Grattis, du hoppar högst i världen! Tjoho! 1912.. Då uppfanns glödlampan. Det har vi haft nytta av. 1913 kom det första kylskåpet för hemmabruk. Det har vi haft nytta av. 1911 var den kinesiska revolution där hela kejsardömet störtades. Det är i och för sig inget viktigt för oss men den kunskapen kan åtminstone göra att man får insikt i ett samhälle ska fungera. Det finns så mycket viktiga saker som händer i världen och så ska det ägnas så sjukt mycket tid åt sporten. Vi kanske redan hade byggt riktiga rymdfarkoster som kunde ta oss betydligt längre bemannade än månen om det inte vore för sporten. Hade vi lagt ihop den energi människor lägger på sport i alla de former, lyssna, utöva, titta på, så hade förmodligen mänskligheten kommit mycket längre. Som Juvenalis diktade för så många år sedan; bröd och skådespel. Roa underklassen så att de inte tänker själv utan blir hängivna det de ser och därmed lätthanterliga. Nu menar jag inte att det är exakt så men jag tycker liknelsen är talande.