måndag 2 juli 2012

Trängselskatt även för miljöbilar

Fån och med i augusti kommer miljöbilar bli tvingade att betala trängselskatt i Stockholm precis som alla andra. Detta tycker jag är helt ok. Bor man i innerstan i Stockholm eller dess omnejd kan man åka kollektivt för där finns möjligheterna. De finns inte här. Det rör sig om nästan tvåhundratusen bilister som får ett brev från Skatteverket att de framöver måste betala skatt. Som vanligt har jag en åsikt. Jag förstår att det är svårt att beskatta motorcyklister och har förståelse för att de med utländska skyltar klarar sig då det är svårt att få in pengarna men varför ska diplomatbilarna klara sig? Så många kan de inte vara och dåligt med pengar har de inte. När vi kör i Europa betalar vi utan problem för att vi får köra på deras stora vägar. Det är inget problem. Det borde inte vara något problem att utländska bilar ska betala för sig i Sverige. Det gäller bara att få ett bra system för att göra det. Omöjligt kan det inte vara. För ett par år sedan skulle vi till Norge men bilen kraschade i Göteborg. Vi hyrde en bil och körde till Norge och en månad efter resan kom det en räkning med rätt mycket påslag för omvägarna. Räkningen hade skickats till stället vi hyrde bilen på som sen skickade den till mig. Omöjligt kan det därför helt klart inte vara. Jag tycker inte det är mer än rätt att de som kör på vägarna får betala för det. Diplomat, turist eller inneboende svensk (även om vi betalar skatt som vanligt för det) ska inte spela någon roll.