lördag 14 juli 2012

Färgade eller vaddå?

I mina ögon, ett vanligt uttryck för mig =), är vissa saker självklara. En myndighet som ska göra en analys och helt enkelt plockar väck en del av det som ska analyseras gör ett dåligt jobb. Jag kan inte utvärdera vilken affär som är billigast men välja att ta bort någon. Energimyndigheten missade att ta med kärnkraften i sin energiförsörjningsanalys. Kärnkraften står för nästan hälften av all el i Sverige och de glömmer eller väljer bort den. Kungliga Vetenskapsakademin och jag tycker likadant. Jag tycker att hela denna analys bör förkastas då den inte visar en tillförlitlig bild av hur det ser ut i verkligheten. Faktum är att det inte går att ta väck kärnkraften om inte vi vill sänka vår standard till den vi förmodligen hade i mitten på femtiotalet. Jag är inte beredd att sänka vår standard.