torsdag 5 juli 2012

Svenska elever sämre

Ofullständiga betyg är ett stort problem och även om jag inte är världens bästa problemlösare så anser jag att detta kommer försvinna efter hand. Vår regering har gjort att eleverna ska få betyg vilket betyder att läraren måste förklara hur de tänkt och varför eleven fått ett vist betyg. Detta gör att det är lättare att hugga ner där det behövs hjälp eller där det finns problem. Med detta i åtanke och att det är så nytt kommer det ta några år innan skillnaden märks. De elever som tar studenten nu, där många har ofullständiga betyg, gick igenom en röd skola och detta är resultatet. Jag vet, jag trampar på många tår nu men det är min fasta uppfattning. Detta och för snälla regler för lärare som inte ger elever den kunskap de är berättigade till att få. Nu trampade jag på några tår till men jag har haft detta uppe innan och är helt övertygad om att det är så. Varför ska lärare vara fredade? Sluta om du inte uppfyller kraven. Jag tror att det nya skolsystemet kommer ge fler ungdomar chansen till en utbildning de vill ha och till en ärlig chans att komma dit.