tisdag 17 juli 2012

Obligatorisk sommarskola

Socialdemokraterna tycker nu att alla barn som inte klarar av skolan på den utsatta tid som de har ska bli tvingade att gå kvar i sommarskola för att klara sina betyg. Jag kan se både för och nackdelar med detta. Vad händer om de inte klarar det ändå? Om ett barn är skoltrött, vill de verkligen gå i skola på sommaren med? Jag tror det är bättre att det problemet ska lösas på den ordinarie skoltiden. Anledningen att detta förslag nu har kommit är att regeringen inte kommer ge kommunerna mer pengar för deras frivilliga sommarskolor. Jag tycker det är bättre att lägga krut på eleverna när de är i skolan och ska vara där. Jag fick gå om ett år i skolan. Det behövdes inte för att jag är trögare än andra eller allmänt korkad utan för att jag hatade skolan. Jag var så trött på allt som hade med skolan att göra. Jag är ytterst tveksam till att jag över huvudtaget hade fortsatt läsa om de hade tvingat mig gå i skolan på sommaren med. Jag hade bara skippat det också. Möjligtvis kan jag tänka mig att de som inte klarar sig skulle ut på något riktigt tungt jobb så att de får tillbaka motivationen till skolan. Sommaren var min fristad då jag jobbade och tjänade pengar istället. Detta gjorde att höstarna alltid var lättare i skolan. Det kan bli intressant att se hur socialdemokraterna har tänkt att engagera alla Bart Simpsons som finns där ute. Femhundra meningar på svarta tavlan om att "Sommarskola är roligt"?