onsdag 11 juli 2012

Inga fler elefanter på cirkusar

En stor utredning om djurskydd är klar och i den finns bland annat förslag på att sjölejon och elefanter ska bort från cirkusar i Sverige. Cirkusarna själv menar att djuren får det sämre om de flyttas utomlands. Jag tror på cirkusarna gällande det. Att Djurens Rätt ställer sig positiva till det nya förslaget gör mig med skeptisk. Jag har inte varit på en cirkus på många år och är inte så insatt i frågan men jag har som vanligt en åsikt. Så länge djuren mår bra är det ok att de finns med. Jag förstår att cirkusmiljön inte är elefanter och sjölejons naturliga miljö men jag anser också att om de har varit där hela sitt liv, de kan bli väldigt gamla, så kan de få avsluta sina dagar där med. Jag vill inte släppa lös vår Chica, en grå jako, bara för att det är hennes naturliga miljö. Hon vet inte hur hon ska bete sig ute och hon är så van vid människor. Jag tänker likadant om dessa djur. Cirkussbranschen själv pekar på att djuren de har är äldre och förmodligen den sista generationen. De pekar på att veterinärer och andra som kommer och kollar djuren inte har erfarenheten som behövs för att kolla om dessa djur mår bra. De är bara vana vid att kolla kor och hästar. Jag tycker att dessa djur kan få vara kvar och ska det in ett förbud kan det vara mot att ta in nya djur av dessa slag.