tisdag 24 juli 2012

Bärplockande bulgarer

I en veckas tid har jag nu lyssnat på många intressanta inlägg om bärplockarna uppe i Sverige. Mest intressant av alla de intervjuat var en bonde som bodde i närheten. De skulle prata med honom hur bulgarerna levde i sina tältläger, de sanitära olägenheterna, men hur de än gjorde var det enda han på pekade hela tiden att han fick sitta uppe på nätterna och vakta sina saker på gården. Jag tycker det är synd om bulgarerna men kommunen där de bor måste förmodligen upplysa dem ännu mer än vad de har gjort om vad som gäller när de kommer hit. Det finns ingen garanti för att det ska finnas bär och det får de räkna med. Igår hörde jag på radion att det var vissa av dem som nu till och med hade begärt socialbidrag för att det inte gick att leva på inkomsten av bären. Jag är ytterst tveksam till detta. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle fått det om jag valt att åka till ett annat land och sen inte kunnat försörja mig. Jag är rätt övertygad om att de flesta då hade visat mig vägen hem och önskat mig bättre lycka nästa gång.