söndag 1 juli 2012

Att låsa in dementa

Nu vet jag att denna debatten inte är så stor just nu men det slog mig och därför tänkte jag skriva om det. Det har varit mycket snack om att man låser in dementa på hemmen. Ärligt talat. Hade min anhörige varit dement hade jag velat ha denne inlåst. Jag vill inte ha denne springande på byn utan kläder för att de inte själv förstår var de är eller vad de ska göra. Det är en fara både för den demente, anhöriga och personal. Jag tycker de kan låsas in men inte i den bemärkelsen att de är själv. Dt går att låsa avdelningen och sen ha personal där. En sådan enkel sak som att ha en enkel kod ut kan räcka för att den demente inte kan ta sig någonstans. Jag tycker inte att man ska se problem i saker som inte är det för den enskilde. Den demente lider inte av att de inte får springa runt som de vill.