söndag 22 juli 2012

Mognadstest för sexåringar

För en månad sedan blev det stor debatt, socialdemokraterna med många andra skrek rakt ut, för Tobias Tobe föreslog ett mognadstest för alla sexåringar för att det ska kunna få rätt hjälp med en gång. Jag förstår inte skriken. Vad är problemet? Om Lilleman har problem vill jag veta det så fort som möjligt så att jag ska kunna hjälpa honom. Min åsikt är att föräldrar många gånger lägger över allt ansvar på skolan så fort barnen har börjat där. Föräldrarna måste med hjälpa till. Föräldrarna ska vara stödet. De ska hjälpa så mycket de kan. Tyvärr finns det inte en blankett man måste skriva på när man ska skaffa barn men det hade kanske behövts. Barn kan inte hjälpa att de finns till och de förtjänar att få allt stöd i världen för att de ska ha det så bra som möjligt. Jag upplever att det många gånger är föräldrarna som stoppar när deras barn behöver hjälp. De vill inte utreda och de vill inte veta om det är något fel. Jag hade tänkt tvärtom. Hjälper det barnet så gör det. Barnets bästa framför allt.